Je eerste opgieting

25 Augustus 2018

Een opgieting gebeurt altijd onder leiding van een saunameester. Meestal gaat de saunameester in het midden van de ruimte staan en wappert met een vochtige handdoek. Hierdoor wordt de gevoelstemperatuur flink opgedreven. Je gaat dus stevig zweten tijdens een aufguss.

Is het je eerste keer? Hang dan niet de held uit, maar luister naar je lichaam. Wanneer je het echt te warm hebt of het om een andere reden niet kan uithouden, wees dan niet beschaamd om de sauna vroeger te verlaten. Uiteraard zijn er nog enkele tips die we je zeker niet willen onthouden!

  • Zeg voor de sessie begint eerlijk tegen de saunameester dat het je eerste keer is.  Heb je medische klachten (bloeddruk, hartproblemen, etc.) vraag dan op voorhand advies aan je arts én vertel het ook tegen de saunameester.
  • Kies een goede positie. Ga voor een plekje op de onderste bank en dicht bij de deur. Bij een volgende keer kan je het hogerop zoeken, hoe hoger, hoe warmer het aanvoelt. Bovendien zit je beter rechtop dan languit op de bank te liggen. Op die manier is de kans kleiner dat je duizelig wordt.
  • Het is belangrijk om goed af te koelen. Sta langzaam op als je naar buiten wil gaan en loop zachtjes naar buiten. Wandel eventjes rond en adem goed in en uit, zo kan de frisse lucht je longen vullen. Koel daarna je lichaam af met koud water, begin met je voeten, benen, middel en ga zo naar boven. Indien gewenst kan je hierna nog even in het koudwaterbad gaan. Vergeet ook zeker je hoofd niet af te koelen.
  • Ga niet vlak voor de opgieting in een andere sauna zitten. Het is beter om een normale lichaamstemperatuur te hebben bij de start.


Tot slot, we kunnen het niet vaak genoeg herhalen, geniet, maar met mate!